|
Wadze samorzdowe miasta i gminy Mrozy
BURMISTRZ
Dariusz Jaszczuk
ZASTPCA BURMISTRZA
Luiza Kowalczyk

SEKRETARZ
Magdalena Sulich
PRZEWODNICZCY RADY MIEJSKIEJ
Marek Rudka
SKARBNIK
Beata Wicek
RADNI
Lp
|
Imi i nazwisko
|
1
|
Jan Michalski
|
2
|
Adam witek
|
3
|
Kazimierz Sktas
|
4
|
Henryka Osiska
|
5
|
Jarosaw Sktas
|
6
|
Ewa Trojanowska
|
7
|
Krzysztof Niedziaek
|
8
|
Wojciech Wako
|
9
|
Mirosawa Sekular
|
10
|
Marek Rudka
|
11
|
Robert Koak
|
12
|
Jan Broda
|
13
|
Halina Skorys
|
14
|
Mateusz Kazimierski
|
15
|
Leszek Podgrski
|
Mieszkacy gminy Mrozy tworz z mocy prawa wspólnot samorzdow, powoan do samodzielnego wykonywania zada administracji pastwowej, wyposaon w materialne rodki umoliwiajce realizacj zada. Zadaniem samorzdu gminnego jest zaspakajanie biecych potrzeb wspólnoty. W celu realizacji tego zadania mieszkacy gminy podejmuj dziaania i rozstrzygaj o swoich sprawach w gosowaniu powszechnym (poprzez wybory i referendum) lub za porednictwem organów gminy.
Organami gminy s:
Rada Miejska
Rada Miejska jest organem stanowicym i kontrolnym gminy. W skad Rady wchodzi 15 radnych. Kadencja Rady trwa 4 lata. Radni wybierani s w wyborach bezporednich. Ostatnie wybory miay miejsce 16 listopada 2014 r.
Do waciwoci Rady Miejskiej nale wszystkie sprawy pozostajce w zakresie dziaania gminy, o ile ustawy nie stanowi inaczej.
Do wycznej waciwoci Rady Miejskiej naley:
- uchwalanie statutu gminy,
- ustalanie wynagrodzenia burmistrza, stanowienie o kierunkach jego dziaania oraz przyjmowanie sprawozda z jego dziaalnoci,
- powoywanie i odwoywanie skarbnika, który jest gównym ksigowym budetu, oraz sekretarza - na wniosek burmistrza,
- uchwalanie budetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budetu oraz podejmowanie uchway w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytuu,
- uchwalanie studium uwarunkowa i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
- uchwalanie programów gospodarczych,
- ustalanie zakresu dziaania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im skadników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania rodków budetowych na realizacj zada przez te jednostki,
- podejmowanie uchwa w sprawach podatków i opat w granicach okrelonych w odrbnych ustawach,
- podejmowanie uchwa w sprawach majtkowych gminy, przekraczajcych zakres zwykego zarzdu, dotyczcych:
- okrelania zasad nabycia, zbycia i obcienia nieruchomoci gruntowych oraz ich wydzierawiania lub najmu na okres duszy ni trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowi inaczej; do czasu okrelenia zasad burmistrz moe dokonywa tych czynnoci wycznie za zgod rady gminy,
- emitowania obligacji oraz okrelania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez burmistrza,
- zacigania dugoterminowych poyczek i kredytów,
- ustalania maksymalnej wysokoci poyczek i kredytów krótkoterminowych zaciganych przez burmistrza w roku budetowym,
- zobowiza w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartoci przekraczajcej granic ustalan corocznie przez rad gminy,
- tworzenia i przystpowania do spóek i spódzielni oraz rozwizywania i wystpowania z nich,
- okrelania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziaów i akcji przez burmistrza,
- tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsibiorstw, zakadów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposaania ich w majtek,
- stalania maksymalnej wysokoci poyczek i porcze udzielanych przez burmistrza w roku budetowym,
- okrelanie wysokoci sumy, do której burmistrz moe samodzielnie zaciga zobowizania,
- podejmowanie uchwa w sprawie przyjcia zada, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a,
- podejmowanie uchwa w sprawach wspódziaania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majtku,
- podejmowanie uchwa w sprawach wspópracy ze spoecznociami lokalnymi i regionalnymi innych pastw oraz przystpowania do midzynarodowych zrzesze spoecznoci lokalnych i regionalnych,
- podejmowanie uchwa w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów bdcych drogami publicznymi lub nazw dróg wewntrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z pón. zm.), a take wznoszenia pomników,
- nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,
- podejmowanie uchwa w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,
- stanowienie w innych sprawach zastrzeonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Rada Miejska obraduje na sesjach zwoywanych przez przewodniczcego w miar potrzeby, nie rzadziej jednak ni raz na kwarta. Uchway Rady Miejskiej zapadaj zwyk wikszoci gosów w obecnoci co najmniej poowy ustawowego skadu Rady, w gosowaniu jawnym, chyba e ustawa stanowi inaczej (Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorzdzie gminnym, Dz.U.01.142.1591) ze zmianami.
Burmistrz
Burmistrz jest organem wykonawczym gminy. Wybierany jest w wyborach bezporednich i powszechnych (Ustawa z dnia 20 czerwca 2002 r.o bezporednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta, Dz. U. Nr 113, poz. 984, ze zmianami Nr 127, poz. 1089). Kadencja Burmistrza trwa 4 lata.
Burmistrz wykonuje uchway Rady Miejskiej i zadania gminy okrelone przepisami prawa.
Do zada Burmistrza naley w szczególnoci:
- przygotowywanie projektów uchwa Rady Miejskiej,
- okrelanie sposobu wykonywania uchwa,
- gospodarowanie mieniem komunalnym,
- wykonywanie budetu,
- zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
W realizacji zada wasnych gminy burmistrz podlega wycznie Radzie Miejskiej.
Burmistrz kieruje biecymi sprawami gminy oraz reprezentuje j na zewntrz.
Burmistrz wykonuje zadania przy pomocy Urzdu Miasta i Gminy.
Soectwa
W celu realizacji zada pozostajcych w kompetencji gminy tworzy si jednostki pomocnicze - soectwa. Przebieg granic soectw w miar moliwoci uwzgldnia naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i wizi spoeczne.
Organem uchwaodawczym w soectwie jest zebranie wiejskie, a wykonawczym - sotys.
Nadzór nad dziaalnoci organów soectwa sprawuje Rada Miejska. Jednostka pomocnicza nie posiada osobowoci prawnej, std jej gospodarka finansowa prowadzona jest w ramach budetu gminy.
Przewodniczcy organu wykonawczego jednostki pomocniczej - sotys - moe uczestniczy w pracach Rady Miejskiej na zasadach okrelonych w statucie gminy, bez prawa udziau w gosowaniu.
|
|
|
|